Utgiven 2009

Mjukband

Skriv om och om igen

Ylva Karlsson & Katarina Kuick

En bok med skrivinspiration. Övningar, tips, råd. Och en hel del teori, här och där.

Boken är lite som en simbassäng, där man kan dyka ner precis var man vill.

Boken är skriven av mig och Ylva Karlsson. Sara Lundberg är illustratör och Lilian Bäckman är formgivare. Och den kom till för att Ylva kom på att det saknades en sån här bok. För alla som är ”skrivnödiga” och som inte har nån skrivarcirkel att gå till.

Medan vi jobbade med boken tänkte vi oss att man ska kunna få den när man är så där 10 år. Och sen ska man ändå ha glädje av den när man går på gymnasiet och vill skriva hexameter eller har börjat fundera mer teoretiskt kring berättarperspektiv och kronologi eller vad det nu är man behöver veta när man håller på att bygga sin första roman.

Men vi har förstått att många vuxna också gillar och har användning av boken. Och dessutom många som inte gillar att skriva, men som kanske måste ibland.

På finska heter boken Kirjoittamisen ihanuus: nuoren kirjoittajan opas. Och det betyder tydligen Det fina med att skriva – den unga författarens guide.

På tyska heter den Schreib! Schreib! Schreib! och att det betyder Skriv! Skriv! Skriv! kan till och med jag lista ut. I Finland kom den ut 2010 och i Tyskland 2016.

Än har den inte kommit på fler språk, men här finns några sidor på engelska, för den som vill tipsa någon som vill tipsa någon som kan tipsa ett förlag i något land där man inte kan läsa svenska, men engelska.

Skriv om och om igen kom ut första gången 2009. Och då belönades den med Augustpriset, för årets bästa bok för barn och unga. Vi blev mycket överraskade. Och löjligt glada. Så här löd motiveringen:

”Äntligen! En faktabok som på allvar utmanar, inspirerar och ger hopp till alla som vill läsa och skriva. Författarna ger professionella verktyg och användbar kunskap som förmedlar oerhörd lust att själv skapa. En formfulländad källa till kreativitet.”

 


Extramaterial för den vetgirige

Sagt om boken

(CITAT)

Mest för lärare

När vi skrev boken gjorde vi det med tanke på den skrivsugna människan som sitter ensam på sin kammare. Men många av övningarna bygger på sånt som vi hittat på och testat i skrivargrupper av olika slag. Som lärare är det därför dumt att använda övningarna exakt som de är. Istället bör man tänka ”tvärt om” – dvs göra om bokens ensamövningar till grupp- och klassrumssituationen. Ett exempel, för att visa hur vi tänker:

När man jobbar med en grupp är det bra att få deltagarna att känna delaktighet. Och så är det bra att ge lite igångsättningsförutsättningar, men samtidigt lämna öppen för det egna skapandet. Men man kan t ex börja med att be om förslag på ställen där man kan bo. När man fått tre förslag, som alla är rätt ”normala” (lägenhet, villa, slott) ber man om något mer ovanligt … Och då dyker det upp under en gran, på månen och i en soptunna. Det där skriver man upp på tavlan. Sex platser kan räcka, men det kan bli fler också. Fast inte fööör många.

Sen frågar man efter saker man kan ha i fickan. Och igen, efter två-tre ”vanliga” förslag ber man om något som överraskar. Och så får man: en råtta, ett svart hål och en —. För att en berättelse ska få stuns är det också viktigt att det händer något, och det gör det i allmänhet om det finns en dold eller öppen konflikt.

Därför ber man nu om något sådant, t ex vad folk kan ha för hemligheter. Och igen styr man så att det kan bli både stora, viktiga hemligheter och små, vardagliga, väldigt pinsamma hemligheter eller bara roliga överraskningshemligheter …

Efter ett tag har man på tavlan tre olika grupper. Nu börjar kombinerandet! Prova olika varianter. Spåna själv och tillsammans med gruppen. Sen blir uppgiften förstås för var och en att välja en kombination och skriva just den berättelsen.

Den typen av interagerande går ju inte riktigt att åstadkomma i en bok, så istället fick vi göra som på sidan XX. Och så hittade vi på att man kunde använda tärningar för att få med lite slumpfaktor. Och slumpen är en fantastisk vän när det gäller skrivövningar. Så att använda just tärningar även i klassrummet är nog inte alls dumt. Har man sex förslag under varje rubrik så får varje elev slå med en tärning för att få reda på tre bärande ingredienser i just sin historia. (Så blir det lite matematik kring antal möjliga kombinationer och sannolikhetslära på samma gång.)

Fortbildning

Både jag och Ylva Karlsson åtar oss uppdrag inom fortbildning. För svensklärare, bibliotekarier eller andra som verkar i klassrum eller vill leda skrivargrupper av ett eller annat slag. Innehållet anpassar vi förstås efter önskemål, syfte och dylikt. Se Boka här.

Skrivarläger och skrivarcirklar

Såna uppdrag är vi också intresserad av. Gärna tillsammans, men även enskilt. Ylva Karlssons hemsida hittar ni förresten här.

Läs mer om boken och hitta en hyfsat ny skrivövning på Skriv om-bloggen:

(LÄNKKNAPP TILL BLOGGEN)